Robert Skidelsky: How much is enough?

Robert Skidelsky, professor of political economy at Warwick University: De eigenschap van ‘positional goods’ oftewel van te hebben goederen of omstandigheden is dat ze achteruitgaan (in waarde verminderen) naarmate meer mensen ze hebben. Dit betekent dat het einde van het streven van de mens ‘het goede leven’ zou moeten zijn. Skidelsky identificeert 7 basic ‘goods’ c.q. omstandigheden die het goede leven vormen (zie 12.32). Dit zijn: gezondheid, veiligheid, respect, persoonlijkheid (authenticiteit), harmonie met de natuur, vriendschap en vrije tijd.

Hoe realiseren we die? Hij identificeert een aantal remedies, te weten: gelimiteerd aantal werkuren, basisinkomen, progressieve consumptiebelasting, beperking van het adverteren. Is hier de ondersteuning van religie voor nodig, vraagt hij zich af? Mogelijk wel. De ‘basic goods’ zijn niet afhankelijk van een religieuze doctrine. Maar de realisatie van de ‘basic goods’ is mogelijkerwijs onmogelijk zonder de autoriteit en de inspiratie die alleen de religie kan leveren. Moet een samenleving totaal verstoken blijven van de religieuze impuls en zichzelf daardoor opschudden om het goede leven te kunnen realiseren, is de vraag waarmee hij zijn boek 'How much is enough' eindigt?

Interessant dat een econoom tot de conclusie komt dat het uiteindelijk om een goed leven draait en dat hij daar ook nog 'basic goods' voor definieert. Nog interessanter is dat hij zich afvraagt of dat goede leven gerealiseerd kan worden zonder de autoriteit en de inspiratie van de religie. In het licht van deze site is het antwoord daarop natuurlijk dat het Zijn de staat van vervuldheid, de ideale wereld, en dus het goede leven is en dat zijnsontwikkeling het middel is om dat te realiseren. De religie is altijd een doctrine opleggend instituut geweest. Zijnsontwikkeling gaat over innerlijke bevrijding. Dus de religie is niet geschikt om mensen daarin te begeleiden. Toch is de eenheid met God altijd het doel van de religie geweest en is het dat nog steeds. In die zin is het overeenkomstig met zijnsontwikkeling. Maar de religie is zo gevangen in het ego (de materie) en derhalve zo gehecht aan doctrine dat niet verwacht kan worden dat zij voorloper kan zijn in het voltooien van de kwantumsprong van ego naar Zijn, laat staan in het begeleiden van anderen daarbij. Maar wie weet, leidt de huidige crisis van de kerk tot zijnsontwikkeling van het personeel ervan.

Het feit dat het goede leven van Skidelsky in het Zijn oftewel in de eenheid met God gerealiseerd is en derhalve met zijnsontwikkeling gerealiseerd kan worden, betekent dat zijn pleidooi voor dit goede leven en de mogelijke betrokkenheid van de religie om dat te realiseren wegbereidend is voor zijnsontwikkeling.

Afdrukken

0
0
0
s2sdefault
powered by social2s