
De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt in dat iedere ervaring en dus ook de ervaring van bijvoorbeeld kanker toegelaten in plaats van bestreden wordt. Pieter Barnhoorn pleit hiervoor en bevordert daarmee zijnsontwikkeling.
Vraag het artikel, genaamd 'Vechten tegen kanker is gevaarlijk naïef', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bron: Trouw 13 mei 2016

De kwantumsprong doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat het kwaad niet langer als zodanig wordt beschouwd. Dat gaat nog niet zo ver dat het geschiedde kwaad als noodzakelijk voor zijnsontwikkeling wordt gezien, maar het niet schuldig verklaren van de veroorzaker ervan is een grote stap in die richting. Herman de Regt kan dan ook als een bevorderaar van zijnsontwikkeling worden aangemerkt.
Bron: Volkskrant 10 april 2014
Auteur: Henk Muller
Vraag het artikel, genaamd 'Iemand die nu een moord pleegt, is niet schuldig', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De kwantumsprong doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat het geschiedde kwaad als behorend bij het leven of sterker nog, als noodzakelijk voor zijnsontwikkeling wordt gezien. In combinatie met het bovenstaande artikel 'Iemand die een moord pleegt, is niet schuldig', wordt duidelijk dat er een grotere acceptatie van het kwaad ontstaat. Hetgeen natuurlijk niet betekent dat er geen grenzen aan gesteld moeten worden. Die grenzen moeten echter niet vanuit wraak worden gesteld zoals het artikel ook stelt. Want dat verhindert de acceptatie van het kwaad en daarmee van zijnsontwikkeling.
Bron: Trouw 23 december 2014
Auteur: Adri Vermaat
Vraag het artikel, genaamd 'Celstraf is echt achterhaald', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.



De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt o.a. in dat het geloven in God, dat God buiten de mens plaatst en zo de eenwording met God oftewel de ontwikkeling van het Zijn belemmert, moet verdwijnen. Peter Rollins helpt daarbij door te stellen dat geloven is leren God te doden. Daarmee bedoelt hij de zekerheden die het geloof biedt. Hij zegt: "Er is geen vaste waarheid, er zijn geen ultieme antwoorden, de hemel bestaat niet en het leven is moeilijk Deal with it. Het gaat mij om een manier van leven: niet weglopen voor je angsten, het leven in al zijn complexiteit omhelzen. Dat levert zeker wat op, al is het dan niet de hemel."
Dat opgeven van zekerheden en het niet weglopen voor je angsten is wat zijnsontwikkeling ook inhoudt. Desondanks is de boodschap van Rollins niet geheel in overeenstemming met zijnsontwikkeling. Hij stelt immers dat de hemel er niet mee bereikt wordt terwijl dat wel zo is, al heet het in zijnsontwikkeling niet de hemel maar het geheel, de eenheid, balans, God, je Ware Zelf, de ideale wereld. Wat Rollins dus eigenlijk doet is het kind met het badwater weggooien waarbij het kind God c.q. de hemel is. Dat betekent dat hij zijnsontwikkeling slechts bevordert in plaats van toepast.
Bron: Trouw, De Verdieping, 6 november 2014
Vraag het artikel, genaamd 'Geloven is leren God te doden', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

In basisschool De Tweemaster te Naarden worden de leerlingen geholpen zich bewust te worden van hun gevoelens en wat die met ze doen. Daaruit blijkt dat ze beter presteren, minder pesten en beter kunnen samenwerken. Dat is logisch, want het is het begin van zijnsontwikkeling.
In het artikel 'Een kind heeft vage angstgevoelens. Hoe stel je hem gerust' wordt duidelijk dat gevoelens wel en niet serieus worden genomen en daardoor niet echt met zijnsontwikkeling wordt begonnen. Gevoelens worden namelijk wel serieus genomen, maar moeten opgelost oftewel bestreden worden. Er moet iets gebeuren waardoor de gevoelens verdwijnen. Dat is geen zijnsontwikkeling, omdat dat gaat over de onvoorwaardelijke acceptatie van gevoelens. Het is inherent aan de (pedagogisch) wetenschappelijke benadering, die nog de gevangene is van het ego-eigen maakbaarheididee, gevoelens te vermijden en te bestrijden en daardoor zijnsontwikkeling te belemmeren.
Bron: Trouw, De Verdieping, 5 november 2014
Auteur: Peggy van der Lee
Vraag het artikel, genaamd 'Ben je boos praat erover in de klas' waar ook voornoemd artikel 'Een kind heeft ....' in staat, op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..