Compassie
Karen Armstrong. Theologe en auteur van ‘Handvest voor compassie’.
Het principe van compassie of mededogen ligt ten grondslag aan alle religieuze, ethische en spirituele tradities; steeds opnieuw wordt daarmee een beroep op ons gedaan alle anderen te behandelen zoals wij zélf behandeld willen worden. Compassie is onze drijfveer om ons onvermoeibaar in te zetten voor het verzachten van het leed van onze medeschepselen, om terug te treden uit het middelpunt van onze wereld en een ander voor het voetlicht te plaatsen, en om recht te doen aan de onschendbare heiligheid van ieder mens en een ieder, zonder enige uitzondering, te behandelen met volstrekte waardigheid, billijkheid en respect. Daarbij hoort tevens de opdracht om er zowel in het openbare als in het privé-leven voor te waken geen enkele vorm van leed te veroorzaken. Door gewelddadig te handelen, door de kwaliteit van het leven van een ander te verslechteren, door de grondrechten van die ander te misbruiken of te ontkennen, en door haat te zaaien met laatdunkende uitingen over anderen - zelfs over onze vijanden - doen wij de menselijkheid die wij allen met elkaar delen geweld aan. Wij erkennen dat wij er niet in zijn geslaagd een leven te leiden vervuld van compassie en dat sommigen uit naam van hun religieuze overtuiging het totale menselijke leed zelfs groter hebben gemaakt. Bron: http://charterforcompassion.org/site/
De nuance: Net als zo velen beschouwt ook het ‘Handvest voor compassie’ van Karen Armstrong de formule ‘ Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet’ als dé formule voor het realiseren van de ideale wereld. In de nuance die ik aan de heer Balkenende heb toegevoegd heb ik duidelijk gemaakt dat die formule dogmatisch is en dus niet tot het Zijn als zijnde de ideale wereld leidt. Uit de voorgaande tekst valt tevens op te maken dat dit handvest op niets anders uit is dan het voorkomen en bestrijden van leed en er dus geen enkele betekenis aan toekent. Karen Armstrong heeft kennelijk niet ervaren dat pijn/ongenoegen in je huist en via het ervaren ervan bewust moet worden om je er vrij/los van te kunnen maken en daardoor in harmonie met het leven en in overgave aan de Wil van het leven (van het Geheel, van God) te komen. Dat betekent niet dat we leed niet dienen te voorkomen en te bestrijden. Het betekent wel dat we dat niet doen vanuit ons ego oftewel vanuit onze weerstand ertegen oftewel vanuit onze disharmonie, maar vanuit de intrinsiek harmonieuze Wil van het leven indien die dat wil. Daarbij opmerkend dat die Wil ook de schepper is van het leed en het leed schept ten behoeve van het realiseren van de eenheid met het leven oftewel van harmonie.
Zoekterm: zoekarmstrong