De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat in eerste instantie het altijd door (institutionele) dogama's geleide ego vrij spel heeft. Dat uit zich ondermeer in het (neo)liberale beleid van deze tijd die het evangelie van de economie volgt. Iets wat gerechtvaardigd wordt met het argument dat het moraalloos is, dat het geen geloof is. Maar daar is econoom Tomas Sedlacek het niet mee eens zoals uit dit artikel blijkt. Hij zegt: "De grootste truc van de duivel is mensen te laten geloven dat hij niet bestaat. In de economie geldt iets soortgelijks: we hebben het over geloof dat ontkent een geloof te zijn."
De politiek doet er niets aan. "Politici verschuilen zich achter economen omdat andere stemmen zwijgen. Waar zijn de wetenschappers van andere disciplines?"
Het probleem is dat geen enkele wetenschap in staat is het fundamentele probleem hiervan op te lossen. Dat probleem is volgens Sedlacek het feit dat er een existentieel gevoel van onvolkomenheid huist in de mens.
Daar slaat Sedlacek de spijker op zijn kop. Want de ontwikkeling van het Zijn is het enige dat die onvolkomenheid kan oplossen, maar is onderhevig aan het grooste taboe van de mens en van de wetenschap bij uitstek.
Remedie: De wetenschap moet zicht verdiepen in de inhoud, de ontwikkeling en het belang van het Zijn.
Met zijn uitspraken is Sedlacek wegbereidend voor zijnsontwikkeling.
Bron: Trouw 23 februari 2016
Auteur: Stevo Akkerman
De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. In eerste instantie houdt dat in dat het dualistische ego vrij spel heeft en dus de polariteit toeneemt. Zo langzamerhand wordt het hoogtepunt daarvan bereikt. Lex Oomkes noemt dat de doorgeschoten polariteit. Die constatering help de kwantumsprong te herkennen en te voltooien. Die constatering is dus wegbereidend voor zijnsontwikkeling.
Bron: Trouw 17 februari 2016
De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat bestaande middelen ter realisatie van een harmonieuze samenleving, zoals tolerantie, niet meer werken. De reden daarvan is dat het maakbaarheididee, als zijnde onze tot op heden gehanteerde grondslag van ontwikkeling en probleemoplossing, door de weteneschap is achterhaald en door de samenleving drastisch aan zeggingskracht verliest getuige de wens van de mensen zichzelf te zijn.
En toch wordt er weer op dit maakbaarheididee voortgeborduurd. Zo pleit Nussbaum voor het kweken van de juiste gevoelens door middel van onderwijs en kunst en cultuur. Daaraan toevoegende dat die ook weer kunnen verdwijnen als je ze niet moedig onderhoudt en bevestigt.
Het is duidelijk, Nussbaum heeft geen kennis van zijnsontwikkeling en dus ook niet van de zich in de samenleving voltrekkende kwantumsprong van ego naar Zijn. Want dat gaat voorbij aan het niet langer gewenste maken van mensen en creëert een blijvende staat van eenheid en daarmee van mededogen en dus precies wat Nussbaum wil.
Maar weet Nussbaum wel wat mededogen is? Is het medelijden? Is het grenzenloze tolerantie? Of is het niets van dat al? Het artikel biedt geen duidelijkheid. Dus doe ik dat maar. Het ego is niet in staat tot mededogen, want het is een typische eigenschap van het Zijn. Het is dan ook niet een bepaald gedrag of een bepaald gevoel. Het is het eenheidsbewustzijn van het Zijn dat nonintentioneel in overgave is aan de niet te kennen maar wel te ervaren Wil van het Geheel, het Al, Het Ware Zelf, God dat zich op allerlei manieren kan manifesteren. Het is de staat van zijn die vrij is van de dualiteit van het ego en derhalve bestaat uit volmaakte betrokkenheid en volmaakte afstandelijkheid tegelijk.
Ook al leiden haar methoden voor het realiseren van mededogen niet naar het Zijn, haar pleidooi ervoor is wel wegbereidend voor zijnsontwikkeling.
Vraag het artikel, genaamd 'Met tolerantie alleen redden we het niet', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bron: Trouw 4 februari 2016


De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat de mensen geen dogma's meer willen. De r
eligie heeft dat kennelijk ook begrepen. Want deze drie theologen pleiten voor een liberale geloofshouding. Dat begint volgens hen met naastenliefde, met dienstbaar zijn aan anderen, met eerbied voor het leven, met respect voor de traditie. "Het gaat er niet om dat wij God doorgronden, maar dat wij gekend zijn. Waar wij afstand van nemen is het idee van een soort almachtig opperwezen. Ons vertrekpunt is dat God geen wezen is, maar een dynamische werkelijkheid die inwerkt in onze wereld. Het leven is mij gegeven met een hoog doel, namelijk humaniteit verwerkelijken. Het gaat erom bevrijd te worden van je grote ego, van je dikke IK. Het gaat erom echt mens te worden."
Dat lijkt erg op zijnsontwikkeling. Toch is het dat niet. Dit vanwege het feit dat het gaat over gedrag (naastenliefde, dienstbaarheid, respect) terwijl het Zijn geen manier van doen is. Het wekt de indruk dat met dit gedrag de bevrijding van het ego wordt gerealiseerd terwijl dat niet wordt gerealiseerd door verandering van gedrag. Toch kan het als wegbereiding van zijnsontwikkeling worden aangemerkt, omdat het gaat over het bevrijden van het ego, het worden van een echt mens (is het Zijn) en de aanname dat God een dynamische werkelijkheid is die inwerkt in onze wereld oftewel over de Wil van het geheel dat de Wil van het Zijn is.
Vraag het artikel, genaamd 'Geloven voorbij God', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bron: Trouw 30 januari 2016

Het gevaar komt van alle kanten. Nooit eerder was er zo'n breed palet aan risico's voor de mondiale stabiliteit. Dat maakt de kwantumsprong van ego naar Zijn noodzakelijker dan ooit. De uiterste noodzaak was er al dankzij de klimaatcrisis. Maar dat is een 'ver van ons bed show'. De bedreigingen voor de economie brengt de crisis dichterbij voor de massa. Wellicht is dat nodig om tot de voltooiing van de kwantumsprong over te gaan.
Bron: Trouw 15 januari 2016