Hoe herstel je orde in de klas?
Waarom is er in de huidige tijd een ordeprobleem in de klas (en overal elders)? Dat is er, omdat de samenleving vlak voor de evolutionaire sprong van ego naar Zijn staat waardoor de mens en vooral de nieuwe generatie, die qua bewustzijn verder is in deze sprong, zichzelf wil zijn en zich dus verzet tegen autoriteit. Dat betekent dat orde niet langer te handhaven is door het met “slimme” vormtrucs te handhaven, maar door zijnsontwikkeling aan te bieden. Want in het Zijn is de zelferkenning van de mens volmaakt en hoeft hij/zij zich dus niet, zoals het ego betaamt, te verzetten om zich gekend te weten. Zijnsontwikkeling houdt in dat de gevoelens die het verzet teweeg brengen bewust worden gemaakt. En zodoende de keus ontstaat niet naar de wil van die gevoelens te luisteren. Wordt die keus gemaakt, dan creëert dat de harmonie c.q. orde die inherent is aan het Zijn. Het spreekt vanzelf dat alleen docenten die zelf aan zijnsontwikkeling doen dit aan hun leerlingen kunnen bieden.