Skip to main content

Nexus Institute: What will save the world?

What will save the world 01De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat de intrinsiek zelfdestructieve onbalans van het ego die zich nu manifesteert in de dreigende vernietiging van de mens via de opwarming van de aarde de vraag oproept: 'What will save the world?'

Het Nexus Institute stelt deze vraag op grond van de volgende constateringen: "Extremisme, fanatisme en barbarij zijn alom manifest. Meer en meer autoritaire regimes ontstaan en het fascisme keert terug in de westerse en Arabische wereld, politieke en academische ontkenningen ten spijt. De begrippen democratie en vrijheid worden maar al te vaak misbruikt, en verliezen daardoor hun betekenis. De cohesie in de samenleving en de solidariteit tussen volkeren verdwijnt en sociale ongelijkheid en xenofobie nemen toe. Er zijn machtselites zonder enige moraal die politiek onaanraakbaar zijn. De pax Americana is niet geëvolueerd tot een pax Humana. In plaats daarvan kennen we een hernieuwde strijd om de wereldheerschappij. De wereld zoals wij die nu kennen wordt afgebroken en vervuild, de vernietiging van de aarde gaat alsmaar door. Techniek blijkt naast een zege ook een monster van Frankenstein te zijn. Internationale instituties en organisaties verliezen gezag en daadkracht, en alom vermindert het vertrouwen in een democratische wereldorde. Geestelijke waarden en deugden lijken te verdwijnen in een oceaan van angsten, onzekerheden en begeerten. De taal van de muzen, de wereld van het boek, de liefde voor de wijsheid zijn fenomenen behorend bij een tijdperk dat definitief voorbij lijkt: het tijdperk van een door burgers gecultiveerd humanisme. Ondertussen zijn er een miljoen mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en armoede, die nergens welkom zijn... Wat zullen de gevolgen zijn? Als de toestand zo ernstig is als de berichten uit de wereld doen vermoeden, moet vervolgens de vraag worden gesteld wat nu eigenlijk het defect in onze beschaving is. Want waarom gaat het, blijkbaar, steeds weer mis?"

"Aan reeds gegeven antwoorden ontbreekt het niet. Het defect in onze samenleving zou komen door: Satan (de gnostici), de erfzonde (Paulus en Augustinus), menselijke begeerte (Spinoza), een gebrek aan zelfstandig denken (Kant), religie (Voltaire en Feuerbach), de rede (Rousseau), een crisis in de rede (Husserl, Horkheimer, en Pirsig), de dood van God (Nietzche), het kapitalisme (Marx), de pathologie van de beschaving (Freud), het verval van waarden (Herman Broch), de democratie (Ortega y Gasset), de teloorgang van het Europees humanisme (Thomas Mann),....Om slechts een paar filosofische visies te noemen die allemaal claimen de oorzaken van het defect in onze beschaving te kennen."

"Daarnaast zijn er uiteraard ook de niet minder belangrijke sociologische en pragmatische analyses die de crisverschijnselen in onze maatschappij willen duiden. Vaak wordt dan gewezen op het gecultiveerde egoïsme van het neoliberalisme, de economische crisis en de sociale ongelijkheid, het verraad der elites en verandering van machtsstructuren, de verwetenschappelijking en technologisering, het materialisme en decadentie, religieus fanatisme, ressentiment en verleidingen van de totalitaire politiek, de gecultiveerde betekenisloosheid door massamedia en de amusementsindustrie, een gebrek aan solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid in een geïndividualiseerde samenleving."

"Welke van deze antwoorden kunnen het beste de huidige toestand en ontwikkelingen in de wereld duiden? Pas als we dat weten, kunnen we pogen een antwoord te geven op de belangrijke vraag: Wat zal de wereld redden?"

Tot zover de tekst van het Nexus Institute. Duidelijk is dat er een oneindig aantal oorzaken en oplossingen gevonden kan worden die allemaal met elkaar samenhangen en mede daardoor niet doordringen tot de essentie van het probleem en dus ook niet van de oplossing. Dat is logisch, omdat ze zich allemaal bevinden op het niveau van de oneindig complexe vorm, de dualiteit. En dus bevinden op het niveau van het ego als zijnde de bewustzijnsstaat van de gevangenschap van de vorm, de dualiteit. Een gevangenschap waar de mens zich al in bevindt sinds het begin van zijn bestaan, ook al streeft hij sinds dat begin, zij het onbewust, naar de bevrijding van zijn ego via de zoektocht naar zijn verlicht/volmaakt/echt zijn of kortweg zijn Zijn. Die zoektocht is tot op heden mislukt. De reden daarvan is dat hij het Zijn zoekt in de vorm terwijl het geen vorm is. Dat mislukken heeft tot gevolg dat het ego, dat intrinsiek dualistisch en dus de staat van onbalans is die zelfdestructief is, nu de climax van deze zelfdestructie bereikt. En wel in de vorm van de vele crises met in ultimo de opwarming van de aarde die het voortbestaan van de mens bedreigt.

Wat de wereld zal redden is dus de ontwikkeling van het Zijn. Maar die ontwikkeling is het grootste taboe van de mens en ontbreekt dus in de samenleving. Sterker nog, die ontwikkeling wordt tegengewerkt dan wel genegeerd. Net als alle instituties maakt ook de wetenschap en dus ook het Nexus Instituut zich daar schuldig aan zo blijkt uit de pogingen van NLbe. Bekijken we het lijstje van de sprekers tijdens deze conferentie dan wordt duidelijk dat het taboe hoogstwaarschijnlijk overeind zal blijven en derhalve de crises zullen toenemen. Wellicht met als gevolg: 'Human extinction in our lifetime'.

Prof. Brinkmann: Mijd zelfhulpboeken, ze maken je narcistisch

Professor-Brinkmann-Mijd-zelfhulpboeken-ze-maken-je-narcistischDe kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat er veel zelfhulpboeken worden geschreven en gelezen. Professor Brinkmann maakt daar bezwaar tegen. Hij zegt dat ze je narcistisch maken en tot een blijvende ontevredenheid leiden over wie we zijn. Hij zegt verder: "De boeken zijn een symptoom van een problematische cultuur waarin we proberen te overleven door onszelf op onszelf te richten." "De boeken prediken een filosofie die draait om jezelf, om je eigen ik. Je moet je ware zelf zijn, ontdekken wie je bent en leren om van jezelf te houden. Dat put ons uit en kan zelfs leiden tot angst en depressiviteit."

Nadere bestudering van het artikel maakt duidelijk dat Brinkmann geen kennis heeft van het Zijn en de ontwikkeling ervan. Hij weet niet dat het Zijn de toestand van volmaakte vervulling en zinvolheid is. En de toestand van onvoorwaardelijke liefde voor alles. Evenmin weet hij dat het Zijn gerealiseerd wordt door naar binnen te gaan, door lief te hebben wat in je is, want dat bevrijdt van datgene dat het Zijn blokkeert. Zijn remedie gaat dan ook aan de ontwikkeling van het Zijn voorbij. Sterker nog, hij belemmert zijnsontwikkeling.

Het is inderdaad zo dat de zelfhulpboeken over het algemeen egoversterkend oftewel narcistisch zijn omdat ze op het maakbaarheididee zijn gebaseerd (spiritueel materialisme). Zijnsontwikkeling tref je er dan ook niet in aan. Reden waarom gesteld kan worden dat zijnsontwikkeling ontbreekt in de samenleving.

Bron: Trouw 20 augustus 2016

Schaf het verzuilde onderwijs af

Schaf het verzuilde onderwijs af 01

Schaf het verzuilde onderwijs af 02De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat de dogma's wegvallen. Het verzuilde onderwijs is een leverancier van dogma's. Dat onderwijs zal dus weg moeten. Dit artikel is een pleidooi daarvoor. Wat de mensen na dat wegvallen van dogma's dan als bron van zelfsturing kunnen gebruiken wordt echter niet verteld. De reden daarvan is dat het Zijn en de ontwikkeling ervan het grootste taboe van de mens is. Het afschaffen van het verzuilde onderwijs biedt in ieder geval de mogelijkheid om zijnsontwikkeling toe te laten. Om die reden kan dit artikel als wegbereidend voor zijnsontwikkeling worden aangemerkt.

Vraag het artikel, genaamd 'Schaf het verzuilde onderwijs af', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron: Trouw 20 augustus 2016

Waarschuwing tegen mindfulness misplaatst

Waarschuwing-tegen-mindfulness-misplaatstDoor Van der Velde worden we ervoor gewaarschuwd dat mindfulness een sterk gestripte vorm van boeddhisme is waar we niet moeten intuinen.

Pothuma zegt dat die waarschuwing misplaatst is, omdat er grote overeenkomsten zijn tussen Christendom en Boeddhisme. Beide hebben, zoals uit het artikel blijkt, gedragsregels.

Dat betekent dat beide dogmatisch zijn en derhalve het ego in stand houden. Mindfulness is geen gedragsbepalende leer, maar een methoden om bewust te worden van wat er innerlijk leeft en dit los te laten door er zonder oordeel naar te kijken. Mindfulness is dus een stap in de ontwikkeling van het Zijn. En dus een stap in de realisatie van dat waar het Boeddhisme naar streeft. In die zin is mindfulness inderdaad een gestripte vorm van Boeddhisme. Maar vanwege het gedragsbepalende van het Boeddhisme en het tekortschietende van mindfulness leiden beide niet naar het Zijn en zijn ze dus belemmerend voor zijnsontwikkeling.

Vraag het artikel, genaamd 'Waarschuwing tegen mindfulness misplaatst', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vraag het artikel van Van der Velde, genaamd 'Zo religieus is mindfulness', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron: Trouw 19 december 2015

We raken meer en meer gevangen in een dodelijk egoïsme

We-raken-meer-en-meer-gevangen-in-een-dodelijk-egoismeDe kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat in eerste instantie het ego vrij spel krijgt. Nelleke Noordervliet heeft dat in de gaten zoals uit dit artikel blijkt. De mensen keren zich af van de politiek en stemmen tegelijk op die partij die de politiek reduceert tot nep-politiek en daarmee ongeloofwaardig maakt. De politiek verliest daardoor haar traditionele autoriteit van hogepriester van de waarheid. In het Zijn is de mens innerlijk vrij en dus vrij van autoriteit. Hetgeen niet betekent dat de mens niet kan uitvoeren wat de politiek wil. Dat geschiedt dan niet door het intrinsiek onvrije en dus ongewenste ego, maar door het vrije Zijn.

Opmerkelijk is dat ze het heeft over een dodelijk egoïsme. Ze voelt kennelijk aan dat het intrinsiek zelfdestructief is.

Mooi voorbeeld van wegbereiding van zijnsontwikkeling.

Bron: Trouw 4 juni 2016

Eerherstel voor Maria Magdalena

Eerherstel-voor-Maria-Magdalena-00ADe kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat er meer balans (gelijkwaardigheid) ontstaat. Hier gaat het over de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. En zelfs in de kerk tussen de mannelijke apostelen en de ene vrouwelijke genaamd Maria Magdalena.

Volgens Hans Stolp komt daardoor de aanpassing van de rolverdeling, bijvoorbeeld door de aanstelling van vrouwelijke priesters, in de kerk te laat. Hij zegt: "We hebben in deze tijd geen priesters meer nodig, maar mensen die ons de weg naar binnen wijzen." Dat zou een fundamentele verandering betekenen, want de kerk (de religie) plaatst God buiten en niet in de mens waardoor die nooit het Zijn (het één zijn met God) kan realiseren. Wanneer ze God in de mens plaatst en de mensen helpt één te worden met God dan verliest het instituut kerk haar positie als plaatsvervanger van God op Aarde en dus haar macht. Dus dat valt niet snel te verwachten.

Dit artikel en vooral de opmerking van Hans Stolp bevordert zijnsontwikkeling.

Vraag het artikel, genaamd 'Eerherstel voor Maria Magdalena', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron: Trouw 19 jui 2016

Atheïsten zijn beperkte,oppervlakkige mensen

Atheisen zijn beperkte oppervlakkige mensen 01

 

 

 

Atheisen zijn beperkte oppervlakkige mensen 02De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat iedere hogepriester van de waarheid en dus ook de religie aan zeggingskracht verliest. In deze tijd geschiedt dat ruimschoots, omdat de religie traditioneel de sterkste bron van waarheid is geweest. De vervanger daarvan is de wetenschap alhoewel ook de waarheid daarvan onder het gezegde 'wetenschappelijke waarheid is ook maar een mening' steeds meer betwijfeld wordt.

Reinout Wibier verzet zich tegen deze situatie. Hij doet dit door de mensen die de religie hebben verlaten of niet religieus zijn atheïsten te noemen en die beperktheid en oppervlakkigheid te verwijten. En door te stellen dat godsdienst een uitvinding is die een waardevolle toevoeging vormt op het menselijk bestaan.

Religie is net als wetenschap een bron van te kennen waarheid. En daarmee een bron van zelfsturing. De waarheden daarvan worden als dogma gehanteerd en houden de mens daardoor af van de niet te kennen maar wel te ervaren Waarheid van het geheel, het universum, het leven zelf, het Ware Zelf, God. En houden de mensen daardoor gevangen in de materie, in hun aan houvast (waarheid) behoeftige ego. En dat terwijl het ego intrinsiek zelfdestructief is en nu de climax daarvan wordt bereikt in de vorm van problemen die ons voortbestaan bedreigen. Hetgeen betekent dat we ons moeten bevrijden van het ego en daarmee het Zijn moeten realiseren. Daar heeft de heer Wibier geen kennis van zoals het een 'goed wetenschapper' betaamt. Dus kan hij niet anders dan opkomen voor het behoud van godsdienst.

Vraag het artikel, genaamd 'Atheïsten zijn beperkte, oppervlakkige mensen', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron: Volkskrant 26 juli 2016

Reactie van Boris van der Ham, voorzitter van het Humanistisch Verbond

Atheisen zijn beperkte oppervlakkige mensen 0BAtheisen zijn beperkte oppervlakkige mensen 0C

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Boris gaat in een welles nietes gesprek en komt daardoor niet tot de essentie. Die essentie is dat het nu niet gaat over een herwaardering van religie of een waardering voor humanisme/atheïsme, maar over het overstijging van die twee middels het verlaten van de dogma's ervan door het realiseren van het Zijn.

Vraag het artikel, genaamd 'Ook atheïsten houden van mensen', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron: Volkskrant 27 juli 2016

 

Vechten tegen kanker is gevaarlijk naïef

Vechten tegen kanker is gevaarlijk naief 01

 




Vechten tegen kanker is gevaarlijk naief 02De kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt in dat iedere ervaring en dus ook de ervaring van bijvoorbeeld kanker toegelaten in plaats van bestreden wordt. Pieter Barnhoorn pleit hiervoor en bevordert daarmee zijnsontwikkeling.

Vraag het artikel, genaamd 'Vechten tegen kanker is gevaarlijk naïef', op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Bron: Trouw 13 mei 2016

Heel Europa snakt naar een betekenisvol verhaal

Heel Europa snakt naar een betekenisvol verhaalDe kwantumsprong van ego naar Zijn doet zijn werk. Dat houdt onder andere in dat het maakbaarheididee als zijnde de tot op heden gehanteerde grondslag van ontwikkeling en probleemoplossing aan zeggingskracht verliest. Dit met als gevolg dat er geen maakbaarheidsverhaal voor de samenleving meer is. En dat terwijl de problemen, mede gelet op het klimaatprobleem, groter zijn dan ooit. Zelfs het geloof is niet in staat dat verhaal te leveren. Want God is dood, althans de institutionele God, de God van de religies, de kerk, de dogmatische God.

Wat is het alternatief?
Smalbrugge zegt: "In heel Europa snakken we naar een verhaal dat gebaseerd is op een mensbeeld dat ons vertrouwen geeft in samenleven, de ruimte biedt aan menselijke kwetsbaarheid en imperfecties."

Mooi gezegd, maar onder vertrouwen in samenleven wordt over het algemeen vertrouwen in pijnloosheid verstaan. Dus een verhaal dat bij de pijn vandaan gaat in plaats van er naartoe. Het maakbaarheididee heeft dat soort verhalen opgeleverd, maar daar is nu een eind aan gekomen. Het moet dus een verhaal zijn dat naar de pijn toe gaat, dat de pijn toelaat. Dat verhaal is de ontwikkeling van het Zijn, het diepste ideaal van de mens. Een verhaal dat niet gaat over vorm, maar over geest of beter gezegd over bewustzijn. Zijnsontwikkeling is echter het grootste taboe van de mens en ontbreekt derhalve in de samenleving. Dat betekenisvolle verhaal zal dus nog wel enige tijd op zich laten wachten.

Bron: Volkskrant 13 juli 206

 

Heeft het lijden een verhaal nodig?

Heeft het lijden een verhaal nodig 01

 

 

 

Heeft het lijden een verhaal nodig 02Heeft het lijden een verhaal nodig 03Het is toch treurig dat volgens Hans Achterhuis, filosoof des vaderlands, er geen grote verhalen meer zijn om lijden een plaats te geven. Een opvatting die bijval krijgt van Gert-Jan van der Heiden, omdat het geven van zin aan het lijden wanstaltig zou zijn.

Het is duidelijk, beide heren hebben geen enkele kennis van het Zijn en de ontwikkeling en het belang ervan. Op die manier houden ze deze ontwikkeling tegen terwijl het niet-Zijn, het ego, de oorzaak is van alle ellende en deze ellende nu ons voortbestaan bedreigt.

Bron: Trouw 25 maart 2016