
De evolutie beweegt zich van ego naar Zijn, van de gevangenschap van vorm/materie naar het vrij zijn ervan. De privatisering van het publieke bezit is een onderdeel van die ontwikkeling. Het is immers een ontwikkeling die macht c.q. bevoegdheid decentraliseert, die de mens centraler stelt. Daarmee is het een ontwikkeling die de mens uiteindelijk de absolute Macht geeft die inherent is aan het Zijn. Dat is niet de dictatoriale macht van het ego die gebaseerd is op opvattingen over goed en kwaad en onderdrukkend is, maar de Macht van het Geheel/het leven zelf/God die vrij is van opvattingen over goed en kwaad oftewel het Goede is en bevrijdend is. Wanneer de mens die Macht heeft gerealiseerd, dan zal hij niet meer vanuit gevoelens als bijvoorbeeld machteloosheid of begeerte handelen. Deze Macht betekent natuurlijk niet dat ieder mens de macht over alles heeft. Bepaalde macht zal dan gedelegeerd worden. Dat zou kunnen betekenen dat de overheid die macht weer krijgt die ze nu via privatisering uit handen geeft en dat beter niet had kunnen doen (zie: De overheid is onze beste vriend) gezien het huidige vrij spel van het ego.
De huidige macht van de overheid is ego-macht die door de democratie c.q. het algemeen belang gecontroleerd wordt. De nu via privatisering uit handen gegeven macht is ego-macht die niet door het algemeen belang gecontroleerd wordt. Het is ook geen macht die gelijk is aan de Macht van het Zijn die het (ware) Algemeen Belang bevat en niet gestuurd wordt door begeerte. Als gevolg daarvan is het individuele belang belangrijker geworden dan het algemeen belang. De persoonlijke verrijking van managers van publieke en private instellingen is daar onder andere het gevolg van. Het huidige protest tegen de privatisering is in wezen een protest tegen de dominatie van het individuele ego-belang. Dus tegen de uit handen gegeven, de niet door het algemeen belang gecontroleerde, ego-macht. Dit betekent niet dat dit protest er niet zal zijn wanneer iedereen het Zijn heeft gerealiseerd en als gevolg daarvan de uit handen gegeven macht aan mensen is gegeven die vanuit het Zijn en daarmee vanuit de Macht ervan handelen. Het protest zal dan echter niet, zoals gezegd, vanuit de machteloosheid van het ego, maar vanuit de Macht van het Zijn plaatsvinden.
De privatisering maakt de mens bewust(er) van de werking en de gevolgen van het ego. Daarmee schept het de mogelijkheid voor de mens zich uit het ego te bevrijden en zodoende het Zijn te realiseren en daarmee diens absolute Macht te verwerven. Dan zal er geen ongelijkwaardige macht meer bestaan en zal het door de hele geschiedenis en tot op heden gevoerde gevecht ertegen, dat nu de kloof tussen burger en politiek heeft voortgebracht, voorbij zijn.